鎌倉生まれ。東京芸術大学付属高校、同大学を経て同大学院修了。大学院1年の時、武満徹作品を弾いてデビュー。透明な響き、音色の柔軟な感受性をもって現代曲を演奏し、鮮烈な衝撃を与えた。1970年初リサイタルを開催。72年にはじめてヨーロッパに渡り、ベルリン芸術週間、パリ秋の芸術祭などでリサイタルを開き好評を博す。その後も毎年、海外の主要音楽祭から招待され続けている。72年現代音楽の演奏グループ「サウンド・スペース・アーク」を結成。以後19年間活発な演奏活動を行った。73年には昭和48年度芸術祭優秀賞を、内外の現代作品20曲を収録した『高橋アキの世界』(東芝、3枚組レコード)により受賞。
75年より『エリック・サティ連続演奏会』(12回)を企画構成の秋山邦晴とともに開催、「サティ再発見」の大きな契機となった。『エリック・サティピアノ全集』(全音楽譜)全13巻を校訂、またCD8枚に及ぶ『エリック・サティピアノ音楽全集』(東芝EMI)をリリース。
80年作曲家モートン・フェルドマンの招きにより、ニューヨーク州立大学バッファロー校の現代音楽センターのメンバーになり、その後もアーティスト・イン・レジデンスとしてニューヨークを始めアメリカ各地で演奏活動を行い、84年にはカリフォルニア芸術大学客員教授を務めた。83年第1回中島健蔵賞を受賞。83年から15年間、企画構成・演奏を続けた横浜での『高橋アキ"新しい耳"シリーズ』でも多数のソロまたはアンサンブル作品の委嘱初演、また日本初演を行った。1986年には第1回京都音楽賞・実践部門賞を受賞。
レコーディングにも意欲的に取り組んでおり、数多くのCDをリリースしている。ケージ、武満徹、ライリー、ジェフスキー、坂本龍一等現代音楽を代表する世界の作曲家たちに、ビートルズ・ナンバーを主題とする作品を委嘱した『ハイパー・ビートルズ』シリーズ(東芝EMI)をみずから企画制作・演奏し、CD4枚を完成。その1枚は英米でも発売され、ニューヨーク・タイムズ紙で、1990年ベストCDに選ばれた。
2002年から<ピアノ・ドラマティック>シリーズを東京の浜離宮朝日ホールで開始。その成果により2003年第21回中島健蔵賞を受賞。2006年春にはベルリンの“メルツムジーク”音楽祭にピアニスト・イン・レジデンスとして招かれ、5回のコンサートを行った。また秋のニューヨークでのフェルドマン作品によるリサイタルが、ニューヨーク・タイムズ紙で2006年度のベスト・コンサートの1つに選ばれた。2008年には2月ケネディ・センターでのリサイタル他、世界各地で公演。
CD「シューベルト・ピアノソナタ集」(カメラータ・トウキョウ)と「モートン・フェルドマン・トリオ」コンサートの演奏により、平成19年度(第58回)芸術選奨文部科学大臣賞を、またCD「危険な夜 高橋アキ・プレイズ・ジョン・ケージ」(カメラータ・トウキョウ)により平成20年度文化庁芸術祭優秀賞を受賞。平成23年秋の紫綬褒章を受章。
著書に「パルランドー私のピアノ人生ー」(春秋社、 2013)がある。


Born in Kamakura, Japan, she began studying piano at the age of five with her mother, then with Yutaka Ito, (Miss) Ray Lev, and George Vásárhelyi at the Tokyo University of Fine Arts and Music where she received M.A. degree. She made her debut performing the music of Toru Takemitsu while still a graduate student. Takahashi held her first public solo recital in 1970 in Tokyo and showed her enthusiasm and critical acclaim as an interpreter of new music by such composers as Messiaen, Boulez, Xenakis, Takemitsu, and others. 
Since her debut, she has been very active in performing new music and has regularly worked world-wide since her recitals in 1972 at the Berlin Festival Week and Paris Autumn Festival. Other venues she performed in include the Holland Festival, New Music America, the Berlin Metamusik, the Lincoln Center Festival, ULTIMA Oslo Contemporary Music Festival、musicadhoy in Madrid and BBC Proms in London.
While acknowledged for her classical musicianship, Takahashi is particularly lauded for her imaginative interpretation of contemporary works. John Cage, Morton Feldman, Isang Yun, Peter Garland, Somei Satoh and her brother, Yuji Takahashi, to name a few, have all created works for her.
Her recording career is also distinguished. Her landmark recording, Aki Takahashi Piano Space, with 20 contemporary piano works including those by Berio, Boulez, Cage, Xenakis, Stockhausen, et al. received her the Merit Prize at the Japan Art Festival in 1973. Her series of Erik Satie concerts (1975-77, Tokyo), conceived and produced by Kuniharu Akiyama, music critic and her husband, triggered a Satie boom throughout Japan, as a significant consequence. Takahashi was given a privilege to issue a complete collection of the composer’s piano works by her own editing and recording.. 
 
In 1980, She was invited by Morton Feldman to become a Creative Associate of “The Center of the Creative and Performing Arts” at the State University of New York at Buffalo. Her collaboration with Feldman to his death in 1987 has resulted not only in performing his music around the world but also in recordings, such as Triadic Memories, For John Cage, Piano and String Quartet (with Kronos Quartet), TRIO (with Rohan de Saram & Marc Sabat) and Feldman Piano Works.
She received the 1st Kenzo Nakajima prize (1983) and the 1st Kyoto Music Award (1986). She was the director of the "New Ears" concert series in Yokohama. City (1983-97), a brand new showcase for new music including commissioned works with new technologies.
 
Other noteworthy recordings include two CDs of Xenakis works, Takemitsu Piano Works, Four Walls (Cage), Avatara (Akira Nishimura), Giacinto Scelsi Piano Works and Hesitation-Tango(Tango Collection 1890-2005). In a project conceived, carried out, and performed by Aki Takahashi, a number of composers were commissioned to create works inspired by various Beatles tunes. Among the composers were Cage, Takemitsu, Terry Riley, Per Norgaard, Frederic Rzewski, Alvin Curran, Alvin Lucier, Kaija Saariaho, Pauline Oliveros, Zygmunt Krauze, Tan Dun, Christian Wolff and Ryuichi Sakamoto. Of the resulting 4-CDs entitled “The Hyper Beatles” (Toshiba EMI), the first album was hailed by the New York Times as the “Best CD of 1990”.
In Spring 2006, she was invited to Maerz Musik Festival in Berlin as a “Pianist in Residence” for performing 5 concerts in the festival. In the Fall, her recital in New York playing Morton Feldman's pieces was noted as the Best Concert of the Year by the New York Times. 
In 2007, she was awarded 58th ”Art Encouragement Prize” by the Minister of Education, Culture & Science for her CD “Schubert Piano Sonatas” (Camerata Tokyo) and her concert “Morton Feldman TRIO”. In 2008, she won Merit Prize at the Japan Art Festival for her CD “The Perilous Night -Aki Takahashi Plays John Cage” (Camerata Tokyo).
Takahashi has continued the Schubert recordings and the sixth CD will be recorded in 2017.


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